Az egyik kedvenc részem A két Lottiban, amikor a szerző felfedi magát, és a sorok mögül kiszólva megdorgálja a sorok között olvasni képtelen, képmutató szülőket. Erich Kästner Shirley Temple-ről mond el egy rövid történetet (mese a mesében), aki olyan fiatal volt, hogy nem nézhette meg a moziban azokat a filmeket, amikben amúgy szerepelt. Szerepelnie szabad volt, megnéznie nem! Mint ahogy az elvált szülők gyerekeinek is szabad (meg)szenvedniük szüleik válását, de ha valaki ír erről, azt a felnőttek zokon veszik: „Ha pedig a gyereknek engedélyezik, hogy ezektől az állapotoktól szenvedjenek, akkor mégiscsak túlságosan finomkodó, no meg kifordított dolog, hogy ne beszéljünk vele arról értelmes, érthető formában!” [...]
John Boyne a német kisfiú naiv perspektíváját következetesen megtartja a történet végéig: Bruno idilli különvilága zárványként megmarad a halál borzalmai közepette is. Semmi sem tudja megrengetni ezt az illúziót, ugyan néha felfigyel egy-két érdekes jelenségre, ám jobbára reménytelen eset marad. Szinte hihetetlen, hogy egy ilyen kíváncsi, értelmes kisfiú a nyilvánvaló jelek ellenére is arra a következtetésre jut, hogy a szögesdrót mögött az emberek hétköznapi életet élnek! Az elkapott félmondatok, és a cselédek őszinte vallomásai ellenére sem áll össze a kép Bruno számára, és csak akkor szembesül az őt körülvevő világ borzalmaival, amikor már maga is részesévé válik.
Folytatás: http://www.prae.hu/prae/articles.php?aid=1588
1 megjegyzés:
Még mindig nem tudtam rászánni magamat, hogy végigolvassam ezt a könyvet. Igaz, most egy hasonlót olvasok, amit több országban felnött irodalomként adtak ki. Markus Zusak könyvéröl van szó, amit máris a klasszikus szóval illetnek a svéd kritikusok.
http://www.randomhouse.com/features/markuszusak/
Lassan megy, mert olyan borzasztó. De nagyon tetszik. Föleg az, hogy a halál maga írja a történet.
Egy kérés. Légy szíves, készíts rákattintható linkeket, hogy egyszerübb legyen olvasni a blogot.
Üdv.
Melissa
Megjegyzés küldése