A Random House, a Penguin, a Scholastic és a Little Brown közös megrendelésére készült felmérés legfontosabb kérdése az volt, miként választanak a vevők gyermek- és ifjúsági könyveket. A vásárlói magatartásokat három kategóriában vizsgálták:
- felnőtt vásárol könyvet 0-6 évesnek,
- felnőtt vásárol könyvet 7-12 évesnek és
- fiatal (13-17 év közötti) vásárlók.
Nem okozott túl nagy meglepetést például az a tény, hogy a gyermekkönyvek 70%-át nők vásárolják és a vásárlók nagy része (mind keresete, mind iskolai végzettsége okán) a középosztályhoz tartozik. Ugyanakkor érdekes megállapítások is születtek: a megkérdezettek a könyveket – az összes médium közül – első helyre rangsorolták, még a tizenéves korosztály számára is fontosabbak voltak a könyvek (57%), mint a szórakozás más formái.
Hatás
A szülőknek és azoknak, akik közel állnak a gyerekekhez nagyobb a hatásuk, mint valaha. A hét év alatti gyerekek esetében a szülők és a barátok döntik el, hogy mit fognak olvasni, ezt követi a könyvesbolti nézelődés, a tanárok ajánlásai, az online keresés és a könyves programok. Anyukák, tanárok, apukák – ebben a sorrendben hatnak a 7-12 éves korosztályra. A tinik szüleikre, tanáraikra, közeli barátaikra hallgatnak a könyvajánlás kérdésében. A könyvtárosok hatása 24%-ban érvényesül, a könyvesboltoké még ennyire sem.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése